Search
Close this search box.

Kontaktbarometern – för förskola, skola och fritidshem

Syfte:

Synliggöra vuxnas relationer till barnen i förskola, skola eller fritidshem. Synliggöra mönster av kontakt och eventuell brist på kontakt. Att säkerställa att alla barn har en vuxen som ser dem.

Hur går metoden till?


Den här metoden är snabb och effektiv. Ta barn/klasslistan och se till att alla som arbetar med barnen fyller i. Bestäm en vecka då alla ska göra detta. Var och en skriver snabbt ner plus, minus eller noll efter varje barn. Ni ska utgå ifrån hur dagen har varit. Prata ihop er innan om vad + – 0 ska betyda. Utgå från det här:

+ Plus står för att du upplever att du mest haft en positiv kontakt med barnet.

–  Minus att du mest haft en negativ kontakt med barnet.

0 Noll för att du inte eller knappt haft någon kontakt med barnet. (OBS! skriv inte 0 vid frånvaro).

När en vecka har gått och alla kollegor har fyllt i listan så stämmer ni av hur det ser ut. Denna kartläggning är tänkt som ett underlag för att diskutera era relationer med barnen. Det är även en säkerhetsventil för att börja skapa fler positiva kontakter så att varje barn har minst en positiv kontakt med någon vuxen på förskolan/skolan/fritidshemmet. 

Titta på resultatet och samtala:

  • Har alla barn en positiv kontakt med någon vuxen (fått plus)?
  • Är det något barn som flera av er har en negativ kontakt med (fått flera minus)?
  • Är det vissa barn som har få vuxenkontakter (fått många nollor)?
  • Vad är det som gör att vissa barn får minus? Finns det något mönster?
  • Vad är det som gör att vissa barn för nollor? Finns det något mönster?
  • Finns det något ni kan göra för att ändra antalet minus och nollor?

Dela gärna!

LinkedIn
Facebook
Email
Skrivare
Rulla till toppen

Utbildningar

Material