Sök
Stäng denna sökruta.

Köp- och leveransvillkor

Hos Jämställt AB, 556812-2898, kan du köpa böcker och annat material som är kvalitetsgranskat och alltid håller högsta kvalité när det gäller jämställdhet, jämlikhet, normkritik, mångfald och inkluderingsarbete. Vi har som mål att skapa mer jämställdhet och jämlikhet och för att nå dit vill vi alltid ge professionell och hög kvalité till våra kunder.

Dessa köp- och leveransvillkor tillämpas på samtliga köp och beställningar gjorda via vår webbutik på www.jamstallt.se/butik , där kunden är bosatt i Sverige. I de fall där kunden är bosatt i en medlemsstat inom EU annan än Sverige är villkoren tillämpliga i de delar där de inte avviker från konsumentlagstiftningen i kundens land. Vi följer den konsumenträttsliga lagstiftningen i kundens land där så föreskrivs av EU-regler.

Som kund hos Jämställt AB har du rätt att begära information kring dina registrerade personuppgifter. Du har även rätt att begära att dina personuppgifter ändras eller raderas.

Vid frågor kontakta oss på butik@jamstallt.se. Vår målsättning är att besvara ditt mail inom 24 timmar på vardagar.

Produkter och totalkostnad

Alla kostnader ska tydligt synas i kassan. Exempelvis är moms är tydligt specificerat i kassan. Undantag är om det är oklart vad fraktkostnaden blir, men den följer i sådana fall alltid Postnords aktuella priser som går att se på www.postnord.se . Erbjudanden är tydligt angivna med tidsbegränsningar och övriga villkor. Vi reserverar oss för slutförsäljning.

Priser

De priser du finner på vår webbutik är dagsaktuella priser inkl 25% (alt 6%) moms. Momsen redovisas i ordersammanställningen. Ändras momsen förbehåller vi oss rätten att ändra priserna motsvarande.

Ångerrätt & öppet köp

Vi följer självklart Distansavtalslagen som ger dig 14 dagars ångerrätt. Ångerperioden räknas från det datum då du mottog den sista varan/varorna i din beställning. Tänk på att varan ska returneras i oförändrat skick och i eventuell originalförpackning. Om varan är använd och inte längre i ett oförändrat skick förbehåller vi oss rätten att inte ta återbetala produkten. I de fall produkten är specialtillverkad för viss kund, gäller ej bytesrätt, öppet köp eller ångerrätt. Ångerrätt gäller ej för företagskunder.

För att kunna hantera din retur behöver vi ditt namn, mejladress, telefonnummer, fakturanummer och eventuellt ordernummer. Bifoga uppgifterna i paketet och ange tydligt vad du vill returnera så har vi all information vi behöver för att snabbt kunna hantera din retur.
Vid eventuellt utnyttjande av returrätt betalar du fraktkostnaden. Returer ska skickas till vår adress:

Jämställt
Hummelvägen 9
120 60 Årsta

Tänk på att du ansvarar för att varorna kommer fram hela till oss. Packa därför gärna varorna noggrant så att de inte skadas.

Ångerrättsformulär hos Konsumentverket: Ångerblankett: https://www.konsumentverket.se/globalassets/publikationer/kontrakt-och-mallar/angerblankett-2015-konsumentverket.pdf

För övriga villkor och praktisk hantering gällande returer, se under rubrik Returer & reklamationer.

Garantier

Naturligtvis har du de sedvanliga garantier som finns på de varor du köper av oss. Vi följer de regler som omfattas av Konsumentköplagen. Se www.konsumentverket.se för mer information. Garantivillkoren gäller i Sverige.

Leveranssätt

Fri frakt för alla beställningar över 1 000 kr

Postnord – vid alla mindre beställningar använder vi Postnord och betalar enligt deras prislistor. Till kund ger vi dock rabatt och det innebär en fraktkostnad på 49 kr upp till paket som väger 500 gram och sedan 72 kr för allt som väger mer än 501 gram.

För större beställningar använder vi andra fraktbolag och det är fri frakt för alla beställningar över 1 000 kr.

Har du specifika behov när det gäller beställning går det alltid bra att kontakta oss direkt via mejl: butik@jamstallt.se

Leveranstid

Beräknad leveranstid varierar, men vår målsättning är att alla ska få sina produkter inom 7 dagar. I vissa fall delas leveransen upp och eventuella merkostnader för detta betalas av av oss på Jämställt AB. Så snart en vara är på väg till dig skickar vi en bekräftelse via e-post.

Det kan även finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja din beställning exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi meddelar dig då detta genom e-post så fort som möjligt.

Transportansvar, skador på försändelser

Om varan skadas eller kommer bort under transporten från Jämställt AB på väg till kund är Jämställt AB ansvarig. Om varan skadas eller kommer bort då du på eget initiativ återsänder den är du som avsändare ansvarig för godset. Vi rekommenderar därför att du packar försändelsen noga i originalförpackning eller likvärdigt packmaterial.

Om du vid mottagandet av ditt paket hos ombudet upptäcker att försändelsen är synligt transportskadad skall detta reklameras omgående till paketombudet. Om du vid uppackning upptäcker att innehållet är skadat, hör av dig till butik@jamstallt.se senast inom 7 dagar.

Outlösta paket

För paket som inte löses ut förbehåller sig Jämställt AB rätten att fakturera kunden för fraktkostnad, returfrakt och hanteringskostnader med totalt 200 kr inklusive moms. Vid tungt eller skrymmande gods tillkommer även kostnad enligt aktuell frakttabell. Om du valt faktura som betalningsalternativ är det viktigt att du kontaktar Hips för att undvika påminnelseavgift samt dröjsmålsränta. Eventuell faktura för outlöst paket skickas genom vår partner Hips.

Reklamation

Du har alltid rätt att packa upp varorna och kontrollera dem. Om en vara är felaktig, skadad eller felexpedierad, var vänlig kontakta kundservice på mejl: butik@jamstallt.se. För att kunna hantera produktreklamationer på ett effektivt sätt måste alltid digitala bilder på skadan bifogas. Vid eventuellt återsändande av en felaktig vara betalar Jämställt AB frakten. Om du själv väljer att skicka tillbaka produkten så ansvarar du för frakten. Tänk på att det alltid är du som ansvarar för att sändningen kommer fram hel. Packa väl i originalförpackning och bifoga beskrivning av felaktigheten.

Om du har valt faktura som betalsätt, observera att den skall betalas även om varan reklameras. Ev. reglering av fakturan sker när ärendet har hanterats.

Tvistelösning

Vid en eventuell tvist kommer Jämställt AB att följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.

Force Majeure

Jämställt AB är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.

Rulla till toppen

Utbildningar

Material