Det ska vara enkelt att göra jämställdhet. Men ibland traskar vi runt i gamla hjulspår och glömmer bort. Då är det bra med en checklista att diskutera kring med sina kollegor och eleverna. Eller helt enkelt för att påminna sig själv.
- Ingår jämställdhetstänket i planeringen av era aktiviteter och lektioner?
- Kan aktiviteten hjälpa till att motverka uppdelningen mellan könen?
- Kan aktiviteten hjälpa till att öva eleverna på egenskaper som empati, peppande och nyfikenhet på andra?
- Kan aktiviteten hjälpa till att utmana normer kring vem som blir kär i vem och hur en familj kan se ut?
- …om inte hur säkerställer ni så att det inte blir motsatt effekt?
- Blir alla elever bekräftade på ett positivt sätt som individ varje dag? Vilka rutiner har ni för detta?
- Tänk på att inte befästa normer kring kön. Istället för att prata om hur exempelvis tjejer och killar är, kan du prata om förväntningar på och föreställningar om kön.
- Tilltalas alla elever som individ med sitt namn? (inte med orden tjejer/flickor eller killar/pojkar)
- Vilka metoder har ni för att fördela talutrymmet så att alla elever får öva på att ge och ta plats?
- Förvänta er att alla elever är omhändertagande, empatiska och hjälpsamma – i våra förväntningar skapar vi handlingsutrymme för eleverna (eller minskar det).
- Sänk inte statusen på det som är förknippat med tjejer/kvinnor/femininitet
- Vem läser ni om? Hur ser representationen ut i era läromedel, böcker och bilder? Vem visar ilska/likgiltighet? Vem visar sårbarhet? Vem har makt? Vem är biroll?
- Känner sig alla elever trygga att uttrycka alla sina olika känslor?
- Har alla elever någon vuxen att vända sig till för att prata med om jobbiga saker? Hur kan ni säkerhetsställa detta?
- Är alla elevers nej lika mycket värt? Bland vuxna och andra elever. Hur övar ni på detta?
- Kom ihåg att lära ut samtycke – hamna inte i fallgropen att bara prata om ”stopp min kropp” – att säga stopp är sista steget.
- Hur säkerhetsställer ni att alla elever får prova på och ges tillgång till alla aktiviteter och olika sorters litteratur?
- Hur arbetar ni för att förebygga kränkningar – verbalt och fysiskt våld?
- Hur agerar du i stunden när någon blir kränkt och hur följer ni upp det?
- Hur synliggör ni att all kärlek är lika mycket värd?
- Hur synliggör ni olika familjekonstellationer på er skola?
- Har ni ett system för att kommunicera med alla vårdnadshavare, såväl pappor som mammor? Varierar ni vem ni hör av er till om något händer?
Läs mer om jämställdhet och få mycket fler praktiska tips i boken: Gör det jämställt — Praktiskt jämställdhetsarbete i förskola, skola och fritidshem, av David Flato och Maria Hulth (2019)
Om ni vill veta mer om jämställdhet i skolan så kontakta oss på Jämställt för att boka en workshop eller föreläsning.