Föreläsningen tar upp vad sexuella trakasserier och kränkningar innebär och hur vi ska agera när det uppstår. Men även vikten av att jobba med jargonger och attityder för att förebygga uppkomsten av kränkningar och trakasserier.
När det gäller kränkningar, sexuella trakasserier och jargonger är det viktigt att granska sig själv och att vi hjälps åt för att ha en inkluderande miljö där alla bär ansvar för att säga ifrån. Det är även viktigt att ha ett generöst klimat där vi kan ta emot kritik utan att hamna i försvar, och ha förståelse för att saker kan uppfattas fel även om uppsåtet var något annat. Vi har alla med oss olika erfarenheter och värderingar som påverkar vårt bemötande av varandra – ofta omedvetet.
Innehåll
Vi pratar om vilka krav finns det utifrån gällande lagstiftning och vad det kan innebära i praktiken. I diskrimineringslagen finns trakasserier och sexuella trakasserier med. Det innebär att alla arbetsplatser måste arbeta aktivt och förebyggande kring dessa frågor. För att kunna arbeta förebyggande behöver vi undersöka de normer och attityder som skapar trakasserier och kränkningar. Det är viktigt att fundera kring de hierarkier som finns kan finnas på arbetsplatsen och hur dessa skapar olika förutsättningar till handlingsutrymme att säga ifrån och markera vid exempelvis sexuella trakasserier. Vi behöver bli medvetna om våra privilegier och kunna se utanför vår egen ”normbubbla”. Med ett inkluderande perspektiv blir vi mer professionella i vårt bemötande och skapar verksamheter där alla känner sig välkomna.
Med vardagsnära exempel synliggörs olika normer och beteenden, vilket brukar ge många aha-upplevelser. Ni får praktiska tips och metoder för att integrera ett aktivt arbete för att motverka sexuella trakasserier, kränkningar och jargonger i er verksamhet.
Några frågor som berörs i föreläsningen:
- Hur kan vi arbeta för att skapa en arbetsplats fri från sexuella trakasserier, kränkningar och jargonger?
- Vad är sexuella trakasserier och kränkningar och i vilka miljöer finns det störst risk att de uppkommer?
- Hur kan vi skapa en jämställd och inkluderande miljö där alla trivs?
Målgrupp
Föreläsningen riktar sig till alla som arbetar inom statliga, kommunala och regionala myndigheter och bolag. Innehållet i utbildningen anpassas för er verksamhet och skräddarsys utifrån era önskemål. Vi utbildar alltifrån mindre arbetsgrupper till hela myndigheter, regioner och kommuner.
Upplevelse- och evidensbaserat lärande
Föreläsningen kan hållas antingen på plats hos er eller digitalt.
Vi använder oss alltid av upplevelsebaserat lärande på våra utbildningar. Vi har utvecklat system som gör det möjligt att engagera publiken oavsett antal deltagare eller om det sker digitalt. Våra föreläsningar är därför aldrig tråkiga, vi pratar om allvarliga saker utan att det känns hopplöst. Bli inte förvånad om du både skrattar och gråter! Vi blandar övningar, filmklipp och personliga erfarenheter för att väcka tankar och engagemang.
För oss är det viktigt att forskning och teorier omsätts i praktik och att deltagarna på våra utbildningar känner att de är mer kunniga både teoretiskt och praktiskt när det går därifrån. Men det är även viktigt att de känner sig peppade och stärkta till att faktiskt vilja förändra. Vi jobbar mycket med utgångspunkten ”misstagens möjligheter” och vill aldrig få människor att känna sig påhoppade eller skuldbelagda.
Tidsåtgång
Föreläsningen kan ges på 2 timmar, 3 timmar eller som heldag.
För mer information och bokning kontakta oss.