Search
Close this search box.

Lekobservation på förskola och fritidshem – Vad och vem leker barnen med?

Gör observationen när barnen fritt får välja material, lek och var någonstans de vill vara. Skriv in allas namn, skriv exempelvis alla tjejer först, sedan killarna och sist ickebinära, eller tvärtom. På så sätt kan ni analysera både på individnivå och ur ett jämställdhetsperspektiv. Skriv ner var barnen befinner sig, vilket material barnen väljer, om de leker själva eller namn på den/de barnen leker med. Skriv även ner var pedagogen befinner sig. Gör observationen vid minst två tillfällen i ca 15 minuter, med samma barn i liknande situation (för att kunna se mönster).

Datum:

Barnens namnVar befinner sig barnen? Vad leker dem och vad för material används eventuellt? Kompis / SjälvStökigt eller lugnt?
Pedagogens namnVar pedagogen befinner sig

Samtala efter kartläggning

Att leka är viktigt och utvecklande. I leken övar barnen på olika egenskaper och roller. Men vem är det egentligen som bestämmer vad och med vem barnen leker? Hur fri är egentligen den fria leken? Samtala med dina kollegor utifrån dessa frågor och avsluta med att planera hur ni går vidare:

  • Finns det ”tjejaktiviteter” och ”killaktiviteter”?  
  • Vilka lekar/aktiviteter har hög respektive låg status?
  • Vilka material eller vilken aktivitet används av vilka barn?
  • Vilka egenskaper tänker ni främst utvecklas i leken/aktiviteten?
  • Delar barnen in sig själva efter kön? 
  • Påverkar pedagogen barnens val på något sätt? 
  • Varför tror du att det var stökigt eller lugnt vid observationstillfällena? 

Planera hur ni går vidare

Samtala och gör en plan för vad ni kan göra för att stödja barnens lek och utveckling. Här är några förslag på frågor att utgå ifrån:

  • Behöver ni exempelvis hjälpa barnen att känna sig trygga i fler lekar och sammanhang? Hur gör ni det?
  • Hur kan ni göra för att barnen ska få öva på fler egenskaper och roller i sina lekar?
  • Vilka material och leksaker frontas (syns bäst) hos er? Vore det bra att ändra något för att lyfta fram andra möjligheter?
  • Hur kan ni introducera material, roller och lekar för att ge fler barn tillgång till dem?

Dela gärna!

LinkedIn
Facebook
Email
Skrivare
Rulla till toppen

Utbildningar

Material