Gör observationen under en lektion. Skriv in alla elevernas namn, skriv alla tjejer först och sedan killarna, för att göra det enklare att analysera observationen utifrån kön. Sätt ett streck varje gång en elev blir tilltalad, tar ordet själv eller får negativ uppmärksamhet. Med negativ uppmärksamhet menas tillsägelser och att ge negativa blickar. Gör observationen vid minst tre olika tillfällen. Sammanställ observationen både individuellt men även procentuell fördelning mellan gruppen tjejer och gruppen killar. Resultaten av könanalysen ska inte redovisas för eleverna. Undvik fallgropen att säga; ”killarna/tjejerna i den här klassen tar alldeles för mycket plats”. Det är ni som pedagoger som kan använda resultatet för att analysera varför det är på ett visst sätt och hitta lösningar till att fördela ordet mer jämställt och rättvist. Det är aldrig bra att lägga ”skulden” på gruppen tjejer eller killar.
Elevens namn | Antal tilltal från lärare | Eleventar ordet själv | Negativ uppmärksamhet |
Diskutera:
– Hur kan ni fördela talutrymmet så att alla får komma till tals lika mycket?
– Hur kan eleverna få öva på att lyssna aktivt?
– Hur kan ni minska tillsägelserna?
Tips! Vid nästa observation kan ni också observera: antal följdfrågor, vem som avbryter och vem som får positiv uppmärksamhet.