Gör observationen under en viss situation tillexempel en samling eller vid måltider. Skriv in alla barnens namn, skriv alla flickor först och sedan pojkarna, för att göra det enklare att analysera observationen utifrån kön. Sätt ett streck varje gång ett barn blir tilltalat, tar ordet själv eller får negativ uppmärksamhet. Med negativ uppmärksamhet menas tillsägelser och att ge negativa blickar. Gör observationen vid minst tre olika tillfällen under cirka 15 minuter. Sammanställ observationen både individuellt men även procentuell fördelning mellan gruppen flickor och gruppen pojkar. Resultaten av könanalysen ska inte redovisas för barnen. Undvik fallgropen att säga; ”killarna/tjejerna tar alldeles för mycket plats”. Det är ni som pedagoger som kan använda resultatet för att analysera varför det är på ett visst sätt och hitta lösningar till att fördela ordet mer jämställt och rättvist. Det är aldrig bra att lägga ”skulden” på gruppen tjejer eller killar.
Barnets namn | Antal tilltal från pedagog | Barnet tar ordet själv | Negativ uppmärksamhet |
Diskutera:
– Hur kan ni fördela talutrymmet så att alla får komma till tals lika mycket?
– Hur kan barnen få öva på att lyssna aktivt?
– Hur kan ni minska tillsägelserna?
Tips! Vid nästa observation kan ni också observera: antal följdfrågor, vem som avbryter och positiv uppmärksamhet.