Sök
Stäng denna sökruta.

Hur pratar vi jämställdhet med barn?

Jämställdhet är något vi gör tillsammans, men det är inte alltid så enkelt att sätta ord på saker så att även de minsta förstår. Här får ni ett enkelt förslag på hur jämställdhet kan förklaras. Vi kan prata hur mycket som helst om alla människors lika värde men tills sist väger våra handlingar tyngre än orden.

Vad är jämställdhet?

Här har vi ett förslag på hur det går att förklara jämställdhet för barn på ett enkelt sätt som kan passa alla i förskola till årkurs 6.

Jämställdhet betyder att alla barn är lika mycket värda. Att alla ska: 

– Leka med vad och vem de vill

– Ha vilka intressen de vill

– Få prata lika mycket 

– Se ut och klä sig som de vill 

– Känna vad de vill 

– Få bestämma om de vill bli kallade hen, hon eller han etc.

– Få bli kär i vem de vill, hur många de vill, oavsett kön.

… UTAN att bli retade eller att någon skrattar.

Lär inte ut ojämställdhet

Det finns fallgropar att tänka på när vi pratar om jämställdhet med barn. Ofta har barn inte samma bild som vuxna av vad som exempelvis ses som tjejigt och killigt. Var därför noga med att utgå från barnens funderingar så att vi inte ”lär” barnen en uppdelning som de ännu inte känner till. Vi tycker att det är bättre att fokusera på att det är orättvist att inte få vara som man vill. De flesta barn vill ha rättvisa och kan därför hålla med om att det är fel att bli retad eller skrattad åt. Genom att använda listan om vad jämställdhet är går det att prata om jämställdhet med barn, men de slipper få höra att ”även tjejer…” eller ”killar ska också kunna…” och liknande som kan förstärka könsskillnaderna. 

Eftersom världen är ojämställd kommer barnen till slut att lägga märke till och bli utsatta för ojämställdhet. Äldre barn har därför större behov av kunskap kring dessa frågor och behöver fler verktyg för hur de ska kunna handskas med ojämställdhet. Men när det gäller barn i förskolan och yngre barn i skolan är det framförallt viktigt att tänka på hur vi vuxna arbetar med jämställdhet. Det är vi vuxna som ska tänka och agera jämställt för att ge barnen fler möjligheter. Det innebär att vi ska observera och kartlägga ojämställdhet för att se könsskillnader på en strukturell nivå. Däremot ska barnen slippa att involveras i könsuppdelningar utifrån exempelvis kartläggningar. De vuxnas lösningar ska helst göras outtalat.

Det är på den strukturella nivån som vi kan se ojämställdhet men det är på individnivån som vi faktiskt kan göra något åt det. Ett jämställt förhållningssätt till barn innebär att se strukturer kring kön och normer, men att agera gentemot barnen som individer.

Mer om jämställdhet

Jämställdhet är ett begrepp som de allra flesta är positiva till. Jämställdhet innebär att alla människor ska ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter oavsett könstillhörighet. Ibland finns det missförstånd om att jämställdhetsarbete på förskola/skola innebär att alla ska bli likadana eller att alla måste göra allt tvärtom. En annan missuppfattning är att allt som kopplas till ett visst kön ska tas bort eller förbjudas. Detta stämmer förstås inte. Jämställdhetsarbete handlar om att ge fler möjligheter till alla oavsett könstillhörighet. Jämställdhet är förstås viktigt för alla, flickor/kvinnor, pojkar/män och alla som inte passar in i dessa många gånger snäva kategorier.

Dela gärna!

LinkedIn
Facebook
Email
Skrivare
Rulla till toppen

Utbildningar

Material