Sök
Stäng denna sökruta.

Härskartekniker, motstrategier och bekräftartekniker – skola

Härskartekniker är ett subtilt sätt att förtrycka andra och bevara ojämlika maktförhållanden. Det är oftast minoriteter och personer som bryter normer som utsätts även om alla kan bli utsatta.

Härskartekniker har de flesta använt sig av men de är ofta de som redan är i maktposition på arbetsplatsen, mötet, i klassrummet eller liknande som använder sig av härskartekniker för att få folk att lyssna eller få igenom sina förslag. Men härskartekniker kan även användas av någon i underläge för att försöka underminera den som har makt eller har ordet. Det används av både mellan vuxna och elever.

”Men lilla gumman…”  ”Men det där var väl inte så farligt?” ”Jaså, du hade en röst i alla fall” De allra flesta har blivit utsatta för härskartekniker och de allra flesta av oss har dessutom använt sig av härskartekniker själva. Ofta sker det helt omedvetet, man kanske tänker att man ska vara lite rolig eller tror att alla förstår ironin.

Har du suttit i ett möte och märkt att folk passar på att kolla sin mejl just när du talar? Eller har du själv kanske missat att du oftast passar på att ta fram mobilen när en viss person har ordet? Kanske har du märkt att vissa elever inte får någon feedback från klassen eller att det skämtas när en viss elev säger något på lektionen? Kanske missar du som pedagog att du är mer benägen att ta vissa elevers tankar och åsikter på allvar – och därför osynliggör andra elever? 

På alla skolor finns det hierarkier och dessa hierarkier upprätthålls ofta med små subtila medel. Det finns många olika härskartekniker men det gemensamma är att de leder till att personer inte blir tagna på allvar och tappar sitt handlingsutrymme. Att bli utsatt för härskartekniker gör även att det blir svårare att vara sig själv. Många gånger är det minoriteter och personer som bryter normer som blir utsatta. Det finns därför en stor poäng att lära sig mer om härskartekniker och då kanske ännu mer om just motstrategier och bekräftartekniker.

Här finns en sammanfattning av vanliga härskartekniker. Om ni vill veta mer om detta så kontakta oss på Jämställt för en workshop eller föreläsning. Läs mer om det här.

Osynliggörande – Osynliggörande går ut på att osynliggöra någon och att förmedla att det den gör eller säger inte är viktigt.

Förlöjligande – Förlöjligande används ofta som något skämtsamt, men eftersom det sker på någons bekostnad blir resultatet att personen blir förlöjligad och förminskad. 

Undanhålla information – När alla inte får informationen de behöver. Någon kanske inte är med som kopia i mejlet, inte fått ta del av beslutsunderlag, eller så har några pratat ihop sig innan ett möte och det blir svårt att påverka. 

Objektifiering/stereotypisering – När kroppar eller utseende ges betydelse. Det är även när individer behöver representera en hel grupp, eller när en hel grupp tillskrivs samma egenskaper.

Påförande av skuld och skam – När skuld och skam används för att få igenom åsikter eller för att få någon att inte ta upp problem.

Motstrategier och bekräftartekniker

Motstrategier är något du använder i stunden om du eller någon annan blir utsatt för en härskarteknik. Bekräftartekniker handlar om att förebygga härskartekniker genom att skapa en skola där medarbetarna och eleverna blir synliggjorda och tagna på allvar. Både bekräftartekniker och motstrategier ger elever och medarbetare verktyg att sätta gränser för sig själva och andra och tillsammans kunna skapa en bättre och mer inkluderande skola.

Dela gärna!

LinkedIn
Facebook
Email
Skrivare
Rulla till toppen

Utbildningar

Material