Alla utbildningar kan göras digitalt! Vi har metoderna att engagera publiken oavsett om vi föreläser på plats eller på distans!
Vi utbildar alltifrån det lilla arbetslaget till hela kommuner. Utbildningen kan vara en enskild föreläsning eller längre projekt som sträcker sig över flera terminer och leder till en diplomering. Innehållet i utbildningen anpassas efter er verksamhet samt efter era förkunskaper och önskemål. Under alla våra utbildningar är deltagarnas egna tankar och erfarenheter viktiga eftersom arbetet med jämställdhet och normkritik till stor del handlar om att förändra sig själv.
Vi erbjuder workshops, föreläsningar, handledning, kartläggningar och hjälp med att utforma planer, aktiva åtgärder och material. Klicka på nedanstående länkar för att läsa om de olika utbildningarna och vad vi kan erbjuda din verksamhet.
Digital föreläsning om normmedvetenhet den 13 september 2023
Inspelad föreläsning ”Maskulinitetsnormer, gift och motgift.
- I vilka situationer är det vanligt att vi bemöter barn och ojämställt?
- Hur påverkar ojämställdhet barnens utveckling, identitetsskapande och självkänsla?
- Hur kan vi ge barn fler möjligheter?
Utbildningen ger kunskap om hur vi går från diskussion till handling och praktiskt förändringsarbete. Grundläggande genusteori blandas med humor och vardagliga exempel. Ni får verktyg för att arbeta på ett jämställt sätt med barnen och även inom personalgruppen. Ni får också tips och idéer på hur ni kan utvärdera ert jämställdhetsarbete och strukturera det så att det blir en del av förskolans vardag.
Läs mer här på hemsidan
Läs mer och ladda ner PDF
En förskola för alla - normkritik i praktiken
- Hur kan vi arbeta förebyggande mot kränkningar?
- Hur blir normkritik och normkreativitet en del av förskolans vardag?
Vi har alla med oss olika erfarenheter och värderingar. Ofta är vi omedvetna om hur detta påverkar vårt bemötande av andra. På föreläsningen får ni veta skillnaden mellan ett toleransperspektiv och normkritik. Grundläggande teori varvas med praktiska exempel på hur olika normer påverkar barn och pedagoger i förskolan.
De olika diskrimineringsgrunderna kopplas ihop och ni får kunskap om hur de samverkar samt de mekanismer som ligger bakom och skapar ojämlikhet. En av ojämlikhetens värsta baksidor är kränkningar och olika former av våld. På föreläsningen får ni enkla och praktiska metoder för hur du tillsammans med barnen kan arbeta förebyggande mot kränkningar med hjälp av normkritik. Vi tar även upp hur du som pedagog kan hantera den svåra situationen då en kollega kränker ett barn.
Läs mer på hemsidan
Läs mer och Ladda ner PDF
Känslor, gränser och samtycke
- Hur kan vi stärka barnens självkänsla?
- Hur kan vi visa gränser utan att kränka?
- Hur kan vi motverka ”giftig” maskulinitet och våld och jobba för samtycke?
- På vilket sätt kan det som ses som det feminina verka som motgift?
- Hur kan vi uppmuntra det feminina för alla barn genom exempelvis lek?
Att kunna visa sina känslor är en utgångspunkt för att respektera sig själv och sina gränser. Detta i sin tur är en förutsättning för att kunna förstå och acceptera andra människors gränser. Hur vi vuxna bemöter varandra påverkar även barnen. Vi visar även på olika mekanismer som samverkar och ligger bakom negativa maskulinitetsnormer. Det är viktigt att vi förväntar oss att alla barn är exempelvis empatiska för att inte förstärka normer kring hur ”pojkar är”.
Härskartekniker och bekräftartekniker
- Vem får prata mycket under samlingen?
- Vilka barn har hög status i gruppen?
- Vilka metoder kan ligga bakom inflytande och makt?
- Hur görs ojämlikhet med hjälp av subtila medel?
Härskartekniker är ett sätt att hävda sig själv, behålla och skaffa sig makt genom att trycka ner andra människor. Därför är härskartekniker även ett sätt att upprätthålla och återskapa ojämlikhet. Utbildningen ger kunskap om härskartekniker, hur de tar sig uttryck och hur barn och vuxna i förskolan använder sig av dem. Under utbildningen presenteras motstrategier och bekräftartekniker. Motstrategier är ett sätt att agera i stunden då någon blir kränkt. Bekräftartekniker är ett sätt att förebygga och motverka att härskartekniker används och därmed ett utmärkt sätt att arbete förebyggande för en jämlik förskola.
Matematik och normer!
- Hur kan vi arbeta med matematik och samtidigt utmana normer?
- Vilka vanliga fallgropar finns det när vi arbetar med naturvetenskap?
- Se dig själv som matematisk!
Det finns starka föreställningar om vad som är matematik och vem som är matematisk. Forskningen visar att pedagogernas inställningar och egna personliga relationer till matematik i hög grad påverkar barnen och deras inlärning. Alla kan vara matematiska! Allt kan vara matematik!
Tillsammans med er utforskar och utmanar föreläsaren normer om matematik och naturvetenskap. Ni får praktiska tips på hur arbetet kan bli lustfyllt och normbrytande. Ta chansen att både utveckla ert arbete med naturämnena och likabehandling. Barn oavsett kön och bakgrund ska ha samma rätt till att utveckla sina matematiska förmågor.
En levande likabehandlingsplan
- Är en jämlik förskola en ouppnåelig dröm?
- Hur sätter vi upp realistiska mål för likabehandlingsarbetet?
- Hur gör vi barnen delaktiga i förskolans likabehandlingsarbete?
Den här utbildningen handlar om hur vi med hjälp av kartläggning, målstyrning och utvärdering kan skapa en hållbar struktur för arbetet med likabehandling. Enligt Diskrimineringslagen ska alla förskolor ha en likabehandlingsplan som följs upp och revideras årligen. Utbildningen ger kunskap om lagen och kopplingen mellan jämställdhet och jämlikhet. Jämlikhet innefattar förutom kön även diskrimineringsgrunderna etnicitet, sexualitet, funktionshinder, religion, könsöverskridande identitet och utryck samt ålder. Ni får även kunskap om hur en levande likabehandlingsplan som är till hjälp i ert dagliga arbete kan utformas. Tillsammans gör vi en långsiktig vision och sätter upp kortsiktiga mål.
Handledningen bygger på olika arbetsuppgifter som ni gör inför varje handledningstillfälle. Arbetsuppgifterna diskuteras sedan och vidareutvecklas under handledning där ni även får praktiska tips och metoder och teoretisk kunskapspåfyllning.
Struktur för handledningen:
- Egen observation - arbetsuppgift
- Nya metoder och praktiska tips
- Teoripåfyllning
- Vi gör en praktisk handlingsplan
KARTLÄGGNING
Vi kan även vara med i er verksamhet och göra observationer i barngruppen som är ett bra underlag för pedagogisk handledning. Det är väldigt uppskattat att någon utifrån kommer och synliggör verksamheten ur ett genus- och likabehandlingsperspektiv eftersom det är lätt att bli hemmablind. Observationer ger en tydlig bild av er verksamhet och kan därför användas som underlag för er likabehandlingsplan. Syftet med observationerna är inte att leta rätt eller fel. Syftet är att synliggöra, hitta nya möjligheter och att utveckla er verksamhet!
DIPLOMERING
Vi utför diplomeringsutbildningar!
Diplomering innebär en längre utbildning bestående av föreläsningar, handledningar, reflektioner i grupp samt inlämningsuppgifter. Detta är ett bra alternativ för att åstadkomma ett långsiktigt och hållbart arbete för jämställdhet, jämlikhet, mångfald och inkludering.
Föreläsningarna skapar en gemensam kunskapsgrund för all personal medan handledningarna lägger fokus på den aktuella verksamhetens förutsättningar och behov. I vårt upplägg blandas övningar, praktiska tips och vardagsnära exempel med teori och kunskap vilket kommer att hjälpa er verksamhet att nå förändring.
Diplomering i normkritik
- Lär er mer om hur diskrimineringsgrunderna samspelar
- Vi hjälper er att få ett normkritiskt perspektiv att genomsyra hela verksamheten
- Skapa inkluderande och jämlikt bemötande
- Vi gör en plan för en utvecklande arbetsmiljö
Diplomering i jämställdhet
- Lär er mer om kön, genus och jämställdhet och hur (köns)normer och stereotypa roller påverkar oss
- Skapa en jämställd verksamhet i praktiken
- Vi hjälper er att fortsätta utvecklas